Det nest værste med hele opplegget er at vi har blitt lovt å få bruke data som erstatning mot all skriving, og på de fleste prøver hvor det er mulig og skrive på data skal det også være lov. Dette løftet blir absolutt ikke holdt, og i enkelte timer kan elevene risikere å bli anmerket for å ha oppe datamaskinen. I andre timer får vi anmerkning for å ikke ha med datamaskinen, men hva i all verden? Vi blir først og fremst tvunget til å ha data på skolen til enhver time, data er påbudt, men samtidig kan vi bli anmerket for å ha tatt med data i stedet for blyant til timene! Lærerne må bli enige, og ikke minst fylket, før de setter inn en slik regel. Skal det være påbudt med data i én time, skal det også være det i alle de andre hvor det er mulig at den brukes.
Data var høydepunktet mitt ved skolestart på videregående.

Dataen ble brukt mye i førsteklasse, kanskje litt for mye, og etter hvert innså jeg at innføringen av data ved videregående ikke var noen smart idé i det hele tatt. All fokus går til facebook og andre attraktive nettsider, og du ender opp med å sitte som et spørsmålstegn når timen er over. Dataen er jo helt klart fristende når den ligger i sekken, eller står oppstilt rett foran deg, jeg kan ikke si meg mer enig i noe annet enn at jeg ville skrevet inn ”www.facebook.com” så fort som mulig hadde jeg hatt sjansen.
Du innser ikke hva du har gått glipp av før prøvene kommer, eller den dagen du tar til fornuft på vei hjem fra skolen, og tenker: ”hvorfor følgte jeg ikke med i timen, tenk all tiden jeg har sløst vekk på skolen uten å følge med”. Ja, for det stemmer nemlig. Du innser ikke hva du burde ha gjort før dagen er over, og sjansen er borte. Du kan like så godt følge med i timene når du må bli sittende der like lenge uansett. Dataen er forstyrrende, og jeg tror at iallfall alle klassekameratene mine ville gjort det bedre på skolen, om vi ikke hadde hatt en fristende datamaskin foran øynene våre hver time.
Få tilbake gråblyantene og papir, kun for vårt eget beste.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar